Milyen italokat vegyünk be az ivási rendbe és mit ne?

A szomjúságérzet egyéni, és nem ad információt arról, hogy milyen italt kellene fogyasztanunk. Valamikor régen, amikor az emberek szomjasak voltak, csak víz állt rendelkezésükre. Manapság, ha szomjasak vagyunk, az italok széles választékából választhatunk, hogy csillapítsuk szomjunkat.

Azonban mely italok megfelelőek és melyek nem megfelelőek? Ezt a tudományos táplálkozás szakértője és a NUTRI FOOD PLAN Ing. Miriam Varšová.

Állandó ivásra, kortól és egészségi állapottól függetlenül a tiszta víz a legalkalmasabb. Ez lehet csapvíz, amennyiben megfelelő forrásból származik, palackozott, csecsemő-, forrás-, vagy gyengén ásványi anyagokkal dúsított, szén-dioxid nélküli víz. Az ilyen vizek mennyiségi korlátozás nélkül és a szervezet szükségleteivel egyenes arányban fogyaszthatók. Az ásványvizek azonban nem tartoznak oda, csak az ivórendszert egészíthetik ki. A mennyiség nem haladhatja meg a napi 0,5 litert, és az ásványianyag-tartalmuk miatt váltogatni kell a típusokat. Az általunk nem megfelelőnek tartott és ezért csak alkalmanként fogyasztandó italok közé tartoznak az édesített limonádék, a kólaitalok, az ízesített ásványvizek, a nektáritalok. Ennek oka a cukrok, mesterséges édesítőszerek – amelyek növelik az étvágyunkat -, színezékek, de a szén-dioxid is, amely az aromák formájában lévő különböző savakkal együtt károsítja a fogzománcot stb.

Kávé, beilleszteni az ivási rendbe?

A kávé világszerte sok ember számára a mindennapi élet szerves részét képezi. A kávé dehidratáló hatású, ezért nem számítható bele a folyadékbevitel mennyiségébe. Ha naponta 1-2 csésze kávét iszunk, és bő vízzel öblítjük le, egyáltalán nem árt nekünk.

Tehát, jót tesz-e a kávé az egészségünknek, vagy vannak egészségügyi kockázatai is, illetve van-e valamilyen korlátja annak, hogy mennyi kávét fogyaszthatunk a nap folyamán?

A mítosz, miszerint a kávé ártalmas számunkra, megdőlt. A kávé egy összetett ital, és az egészségünkre gyakorolt jótékony hatásait nem lehet csak a koffeinnek tulajdonítani. Ezzel szemben a kávé közel 200 olyan anyagot tartalmaz, amelyek pozitív hatással vannak az emberi szervezetre. A WHO legújabb tudományos tanulmányai szerint a megfelelően elkészített és elfogyasztott kávé valóban javítja a memóriát, csökkenti az Alzheimer- vagy Parkinson-kór, a cukorbetegség, a stroke és egyes rákos megbetegedések kockázatát. A kavának még öregedésgátló hatást is tulajdonítanak. Természetesen minőségi kávéról beszélünk, minőségi kávébabból, megfelelő pörköléssel feldolgozva, ez attól függ, hogyan készítették el a kávét, és hogy gondos eljárásokat követtek-e az elkészítés során, ez természetesen nem vonatkozik az instant kávékra és más rossz minőségű kávékra….

Alapvetően minéljobb minőségű, minél frissebb, frissen őrölt az elkészítés előtt, annál ízletesebb, illatosabb és természetesen egészségesebb. Az alacsonyabb minőségű kávék fő problémája a növényvédő szerek és vegyszerek használata a termesztés során, valamint a penész és a nem megfelelő tárolásból származó toxinok kockázata. A kávéfogyasztással kapcsolatos kockázatokat a túlzott koffeinbevitel okozhatja. Túladagolni például. akkor fordul elő, ha rövid időn belül 5 csésze erős kávét fogyasztunk. Ez ingerlékenységben, emésztési zavarokban, megnövekedett pulzusszámban stb. nyilvánul meg.

A kávéfogyasztás kockázata a terhes és szoptató nőknél áll fenn. Ma már ismert, hogy a placentán keresztül bizonyos mennyiségű koffein jut a köldökzsinórvérbe. A magzat nagyon érzékeny a koffeinre, mivel nagyon lassan metabolizálja azt. Amíg a koffein adagja nem magas, a kávé jó minőségű és megfelelően elkészített, nem károsítja a magzatot. A nők azonban többnyire erősebb adagokat vesznek be instant kávé formájában, és máris probléma lehet. A koffein az anyatejbe is átjut.

Mi a helyzet a tejeskávéval?

A kávé és egy kis mennyiségű tejszín vagy tej összekeverésével készült italra sem a WHO, sem más egészségügyi intézmények soha nem figyelmeztettek, és soha nem is figyelmeztettek. Sem a kávé, sem a tej normál használat mellett nem növeli jelentősen az emésztőrendszeri vagy más szervek daganatos megbetegedéseinek kockázatát, kivéve, ha dohányzik a kávéfogyasztás mellett. A kávé hasznos polifenolokat, antioxidánsokat és flavonoidokat tartalmaz, amelyek antibakteriális tulajdonságokkal rendelkeznek, csökkentik a nyomást, védelmet nyújtanak a szív- és érrendszeri betegségek ellen, cukorbetegség II. típus, vastagbélrák, Alzheimer-kór… Ha tejet adunk a kávéhoz, a tej felszívódási tulajdonságai csökkentik ezeknek a jótékony polifenoloknak, flavonoidoknak és antioxidánsoknak a hatását. A baristák és kávéismerők biztosan azt tanácsolják, hogy ne rontsuk el a frissen őrölt és jól elkészített kávé élvezetét tejtermékekkel vagy cukorral.

A legújabb divat a „vajas kávé” reggeli helyett, meg tudná ezt magyarázni részletesebben?

Ez a trend néhány évvel ezelőtt az Egyesült Államokban indult, és azonnal elkezdett elterjedni az egész világon. Az emberek elkezdték a hagyományos reggelijüket jó minőségű kávéval helyettesíteni, vaj és kókuszolaj vagy MCT-olaj hozzáadásával, amelyek közepes láncú triglicerideket tartalmazó zsírok. Az ok nagyon egyszerű: azzal, hogy a szénhidrátokat reggelente megfelelő zsírokkal helyettesítjük, megakadályozzuk az inzulin stimulációt, és lehetővé tesszük a szervezet számára, hogy továbbra is a zsírt használja energiaforrásként. Ennek a kombinációnak a kulcsa azonban a megfelelő kávé, a megfelelő elkészítési mód és a megfelelő zsírok használata. Egy másik feltétel, hogy az így elkészített kávét nem fogyaszthatom tovább szénhidrátokkal együtt. Tehát nincs cukor a kávéban, vagy a kedvenc kekszedben vagy süteményedben. Ezek a szénhidrátok megakadályozzák a hozzáadott zsírok használatát, és hosszú távon hozzájárulhatnak különböző egészségügyi problémákhoz, mint például. a dyslipidaemia különböző formái. A kávé és a zsír kombinálása valóban kényelmes és egészséges reggeli alternatíva lehet, de nem mindenkinek. Különösen óvatosnak kell lenniük azoknak, akik különböző zsíremésztési zavarokban, epehólyagbetegségben vagy magas koleszterinszintben szenvednek.

Mit okoz a koffein, a tein, az alkohol?

Az alkohol nem lehet része az alkoholfogyasztásnak. Bár ismerjük a pozitív és negatív hatásait, időről időre mégis élünk vele. Fogyasztásakor jó tudni, hogy az alkohol grammonként 7 kcal-t tartalmaz, és nagyrészt etil-alkoholból áll, amely gyúlékony és mérgező. Az alkohol nem tartozik az olyan makrotápanyagokhoz, mint a fehérje, a zsír és a szénhidrát, amelyek nélkülözhetetlenek az élethez. Az alkohol nagy mennyiségű energiát tartalmaz. Ezért mondjuk, hogy üres kalóriákat tartalmaz. Ha tehát alkoholt iszunk, az először a gyomorba, majd a belekbe jut, végül pedig a májban metabolizálódik. Ott az alkohol-dehidrogenáz által acetaldehiddé metabolizálódik, amely tovább metabolizálódik ecetsavvá – acetáttá. Ha fogyni szeretne, akkor ki kell iktatnia az alkoholt az étrendjéből, mert az alkohol blokkolja a zsírok energiafelhasználását, mivel inkább az acetátot bontja le, mint a zsírt.

Sör – igen vagy nem? Ez étel, gyógyszer vagy méreg?

Elmondhatjuk, hogy a sör ősidők óta az emberiség étrendjében szerepel. Folyamatosan újabb és újabb érveket sorakoztatnak fel arra vonatkozóan, hogy a sör miért előnyös az egészségre. A sörnek nemcsak diuretikus, azaz vízhajtó, hashajtó és nyugtató hatása van, hanem a szív- és érrendszerre gyakorolt jótékony hatásokat is tulajdonítanak neki. A sör, mint ismert, B-vitaminok komplexét tartalmazza, folsavban és más antioxidánsokban gazdag. A sör fogyasztásával a szervezet ásványi anyagokat, vitaminokat és aminosavakat kap. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy ezek az egészségügyi előnyök csak akkor várhatók a sörtől, ha mértékkel fogyasztjuk, és természetesen az egyéni különbségeket szem előtt tartva. A sör alkoholt tartalmaz, és természetesen nagyobb dózisban csökkenti a központi idegrendszert. A sört azonban nem lehet megfelelő folyadékként bevonni az ivási rendszerbe, figyelembe véve magas energiaértékét, vizelethajtó hatását és alkoholtartalmát.

ING. MIRIAM VARŠOVÁ



Tudományos táplálkozási szakértő és a NUTRI FOOD PLAN hitelesített táplálkozási tanácsadója a kassai régióban.

Közösségi média

Legnépszerűbb cikkek

HÍRLEVÉL

Ne maradjon le a hírekhez, versenyekhez és promóciókhoz való exkluzív hozzáférésről. Jelentkezzen be!